Skip to content
Menu
Marco Martens
  • Over
  • Projecten
  • Speellijst
  • Shop
  • Contact
Marco Martens

Tien tips om iedere dag te lezen

Posted on 8 december 202030 juni 2022

Op het mooie platform Juiststraks.nu worden mensen met goede voornemens (volhouders) gekoppeld aan kunstenaars, die als ‘geweten’ een steuntje in de rug maken om het voornemen vol te houden. Ik mocht wat maken voor Orchida, die zich voornam om iedere dag te lezen, omdat ze het lastig vindt er een gewoonte van te maken, er ligt immers altijd werk op de loer om door weggedreven te worden. Ik maakte voor haar het miniboekje Tien tips om iedere dag te lezen.

Tien tips om iedere dag te lezen

1.

Lees veel.

2.

Turf het aantal koppen in nieuwsapps waarop je na het lezen niet had willen klikken en concludeer dat je zeker niet te weinig leest. Turf tevens in hoeveel van de gevallen dat een bewuste keuze is geweest.

3.

Mijd ingrediƫntenlijstjes op luchtverfrisseretiketten tijdens het poepen, koop een moppenboek of, desnoods, een gedichtenbundel.

4.

Bezoek (op zoek naar die moppenboeken) kringloopwinkels en antiquariaten; verzamel uitgaven die welke geschiedenis dan ook beschrijven. Druk ze in de hand bij mensen die in openbare ruimtes in hun telefoon verzonken zijn. Schreeuw: “Hier heb je tijdlijnen!” Masseer daarop hun zere pols. Bij onbegrip verwijs je naar het startpunt van dit stappenplan.

5.

Reageer in groepsapps louter met (plaatjes van woordgrappen of) links naar ‘filosofische publicaties voor een breder publiek’. Het zal je niet populair maken in de desbetreffende groepsapp. Of dat van belang is, is een filosofische publicatie voor een breder publiek waard. En anders: bij onbegrip verwijs je naar het startpunt van dit stappenplan.

6.

Stuur Insta-influencers een exemplaar van Dante’s Goddelijke Komedie en voorzie het van een begeleidend schrijven waarin je ze verzoekt een unwrapping video te maken danwel in stories de moedeloosheid te vangen die tijdens het lezen van het taaie epistel in hun ogen zal verschijnen. Bij onwil verwijs je naar het startpunt van dit stappenplan.

7.

Vraag winkels hun reclameborden danwel aanbiedingenfolders voor zich te houden; loos de loze letters. Just do it. Make it happen. We all benefit ervan. Bouw een blijf-van-mijn-tijdhuis. Bij onbegrip vraag je of ze de bundel van Marco Martens verkopen en vervolgens verwijs je, wanneer ze klaar zijn met fronsen, naar het startpunt van dit stappenplan.

8.

Stuur makers van lijstjes met tien tips om een doel te bereiken zoveel mogelijk quotes uit artikelen die stellen dat het leven niet zo doelgericht zou moeten zijn. Bij onbegrip verwijs je naar het startpunt van dit stappenplan.

9.

Beantwoord zakelijke mail steevast met (niet meer dan) een gedicht; ons communiceren verloor haar hart op economische gronden. Neem je verlies, als we niet al verloren zijn; slechts de liefde kan ons redden. Bij onbegrip verwijs je naar het startpunt van dit stappenplan.

10.

Maak geen tijd vrij; eis tijd terug, die anderen je afpakken of opslokken (tenzij uit liefde, ontspanning, lust of genot). Lees veel en vooral tussen de regels door. Loos de loze letters en vervang ze door een mooiere gewoonte. Bij onbegrip verwijs je naar je hart. Je legt je voeten op de tafel en verdwijnt naar waar je wil.

©2023 Marco Martens | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Beheer cookie toestemming
Wij gebruiken cookies om onze website en onze service te optimaliseren.
Functionele cookies Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}